2017.11.19. 16:29, Irrelevance
Neil Gaiman a kedvenc íróim közé tartozik, ugyanis az általa megteremtett világ egyedien ötvözi a sokak által kedvelt fantasy-elemeket, városi legendákat, évszázadok alatt fennmaradt mítoszokat, hiedelmeket, olykor a jövőt elképzelő gondolatokat. Mindezt különös részletességgel teszi, stílusa mégsem túlírt, terjengős. Erre talán az egyik legjobb példa a Holdlabirintus című novella, amely a kedvencem tőle.
A történet röviden arról szól, hogy egy férfi utazásai során megáll egy út menti látványosságnál, a vezetője megmutatja neki azt, a dombtetőn álló leégett labirintust, ami egykor népszerű volt, különböző emberek jártak ide a Hold változása alapján. Végül az utazó közelebbről is megnézi a látványosságot, amely kiszámíthatatlan meglepetéseket hoz számára.
A mű alaphangulatát balladai homályra emlékeztető titokzatosság adja meg, véletlenszerűen elejtett, hátborzongató, többértelmű mondatok, melyekből következtetni lehet a szereplők esetleges származására, múltjukra, a labirintus tragédiájának okára.
Magukról a szereplőkről nem tudunk meg sokat, párbeszédeikből, pársoros belső monológokból, külső jellemzőkből következtethetünk esetleges előéletükre. Ám valójában nem is lényeges többet tudnunk róluk, hiszen az író egyfajta eszközként használja fel őket a történet mélyebb tartalmának átadása érdekében, nincs fontos szerepe annak, kik is ők valójában.
A többértelműség jellemző az egész novellára, a benne felsorakoztatott képek szimbólumokként értelmezhetők. A labirintus utalhat akár magára az életre, az egykor arra járók közül mindenki „maga választotta útját”, döntöttek, más és más utakat jártak be, a végére mégis ugyanoda, a halálként értelmezhető „középen elhelyezkedő szökőkúthoz” érkeztek meg. Különböző életszakaszok, események sorakoznak fel (gyermekek, fiatalok, felnőttek, idősek, betegek, szerelmesek, magányosak), a megérkezés viszont mindig azonos. Bár állítólag gyógyító hatással bírt, mégis leégették a labirintust, mikorra elveszett népszerűsége, akik korábban látogatták, nem jártak már ide – szintén jelentheti az emberek halálát, az idő múlását. De a leégetés után a sövény, ugyan nem nyerte el eredeti formáját, a rozmaring, mint „emlékezés virága” vette át a helyét, bizonyítva, hogy az élet nem áll meg. A fentről figyelő Hold jelentheti Istent is – a leginkább segítségre szorulók akkor látogatták meg az útvesztőt, amikor a Hold minél fényesebben világította meg a dombtetőt.
A befejezés kérdések hosszú sorát felvető függővég nyomasztóvá, bizonytalanná teszi a mű egészét. Bár Gaimantól mondhatni várható egy ilyen lezárás, napokig gondolkodásba ejti az olvasót. Vajon az első bekezdések egyikében megjelenő útvesztő helyett írt „Úttévesztő” szó a főhős tragédiájára utal? Hibát követett el azzal, hogy felébresztette a Holdlabirintus legendáját?